Het project

Met grondwallen, een half verdiepte tunnel door het Lage Bergse Bos, geluidschermen en geluiddempend asfalt wordt de energieneutrale A16 Rotterdam een van de best ingepaste rijkswegen van Nederland.

Wat gaat er gebeuren?

  • Er komt een nieuwe rijksweg langs de noordoostrand van Rotterdam
  • De rijsnelheid wordt maximaal 100 km/h
  • De A13 en de N209 bij Rotterdam The Hague Airport worden aangepast en aangesloten op de nieuwe A16
  • Er komen aansluitingen bij de N471 en Ankie Verbeek-Ohrlaan
  • Ook het Terbregseplein wordt aangepast en aangesloten op de nieuwe snelweg
  • In het Lage Bergse Bos komt een half verdiepte tunnel, onder de Rotte en de Grindweg door
  • Om geluidshinder door verkeer te beperken, wordt op de A16 Rotterdam het geluiddempende asfalt tweelaags zoab fijn gebruikt.
  • Ook komen er geluidschermen en grondwallen
  • De weg wordt zeer goed ingepast in het landschap. Aangrenzende gebieden zoals het Terbregseveld, de Vlinderstrik en het Lage Bergse Bos worden door verschillende overheden opnieuw ingericht en met elkaar verbonden met fiets- en wandelpaden

In maart 2019 is bouwcombinatie De Groene Boog officieel gestart met de aanleg van de A16 Rotterdam. Aan het einde van 2024 wordt de rijksweg opengesteld voor verkeer. (Bron: 16Rotterdam)

Onze klant

BESIX logo
Als onderdeel van de combinatie 'De Groene Boog', bestaande uit: BESIX, Dura Vermeer, Van Oord, John Laing, Rebel en TBI.

Onze rol

Nick Vos is als maintenance engineer actief op dit project. Als onderdeel van het DBFM-contract is hij betrokken bij de EPCM/MTC-organisatie. Gezamenlijk zorgen zij voor de instandhouding van het bestaande areaal. Daarnaast hebben zij een rol in het opstellen van een betrouwbaar en onderhoudbaar ontwerp. Een soepele overdracht van de bouwer naar onderhouder is van grote toegevoegde waarde. In de exploitatiefase onderhoudt de MTC het areaal gedurende een 20 jaar.