Wist je dat, de waarde van alle civiele infrastructuur in Nederland bijna net zo groot is als de hele staatsschuld en vormt daarmee het grootste publieke bezit van Nederland? Groot onderhoud en renovatie is hot en momenteel een belangrijk thema binnen de bouw en infra. 

Nederland staat voor de grootste onderhoudsopgave ooit. Landelijk worden er de komende jaren talloze infrastructurele objecten gerenoveerd! Maar wat houdt deze onderhoudsopgave precies in?

If anything exciting happens, we have done it wrong

 

Veel bruggen, tunnels en wegen in Nederland stammen uit de jaren ‘50, ‘60 en ‘70, en zijn dus minstens 50 jaar oud. De houdbaarheidsdatum komt in zicht en het is dus ook niet vreemd dat renovatie of vernieuwing nodig is. Ook is de intensiteit van het verkeer in de afgelopen jaren veranderd. Er is meer én zwaarder verkeer op de weg, waar de huidige bruggen, tunnels en wegen niet altijd op gemaakt zijn. (Bron: Rijkswaterstaat). Uit de studie van TNO blijkt dat de jaarlijkse kosten voor vervanging en renovatie van de bestaande civiele infrastructuur gaan oplopen van ongeveer een miljard euro in 2019, naar twee tot drie miljard in 2030 en rond de vier miljard euro in 2050. Er is een omslag nodig van reageren op incidenten, naar een proactief en planmatig assetmanagement (TNO, 2021).

 

Afbeelding 1 grootse onderhoudsopgave ooit

 

Op 14 augustus 2018 stortte in Genua een tuibrug voor een groot deel in: dat kostten 43 mensen hun leven. Deze ramp in Italië heeft de wereld geschokt. Aangezien de brug er al vijftig jaar stond is de instorting volgens deskundigen niet zozeer te wijten aan het extreme noodweer of een ontwerpfout, maar lag een combinatie van factoren aan de basis van de ramp. Zij wijzen naar een gebrekkig onderhoud, onvoldoende inspectie en vooral de expansieve toename van de verkeerslast van personen- en vrachtwagens als hoofdoorzaak voor het drama. Door metaalmoeheid en de corrosie door zeewater ontstonden er scheurtjes en gaten in het staal en beton, waardoor de wapening in de beton corroderen.

Niet alleen Europa heeft last van deze infrastructurele verwaarlozing. Ook in Amerika zijn er problemen met de infrastructuur. Bijvoorbeeld in Pittsburgh is er viaduct onder een viaduct gebouwd om vallende beton resten op te vangen, om zo het onderliggende verkeer te beschermen. Vorige week is de Hernando de Soto Bridge in Memphis, Tennessee afgesloten vanwege een scheur in de staalconstructie. Uiteraard is het onderhoud in het buitenland vele malen anders geregeld dan in Nederland maar dit is tevens een eyeopener. 

 

afbeelding2 grootste onderhoudsopgave ooit

 

In Nederland is momenteel veel aandacht voor de mega onderhoudsopgave, hoe wordt dit nu landelijk beheersbaar uitgevoerd? Hoe wordt een project op de markt gezet? Hoe ziet de transitie eruit van bouwen naar onderhouden? Allemaal vragen die je kan hebben op dit vlak waar wij een antwoord op weten. Wil je eens van gedachte wisselen neem dan gerust contact op met ons.

Wij helpen overheidsorganisaties, ingenieursbureaus en aannemers met diverse vraagstukken over deze onderhoudsopgave. Wij kunnen helpen op strategisch niveau, maar ook met de uitwerking en uitvoering van concrete plannen of projectbegeleiding. Wij zijn ervaren professionals met kennis van zaken. Wij zijn echte aanpakkers en denken met je mee.

Voor meer informatie, neem contact op met Nick Vos