In onze markt zijn veel gedreven zelfstandig ondernemers werkzaam die zich met hart en ziel inzetten op uitdagende projecten. Maar wat kenmerkt de zelfstandig ondernemers binnen onze branche? Hoeveel werkervaring hebben ze? Hoe komen ze aan opdrachten? Wat zijn hun drijfveren en competenties? Wij hebben zelfstandig ondernemerschap in de gebouwde omgeving, infra en energie in kaart gebracht.
Voor ondernemers én opdrachtgevers
Zelfstandig ondernemers vervullen binnen onze branche een belangrijke rol als flexibele schil op projecten. Daarom vonden wij het interessant om deze zelfstandig ondernemers in kaart te brengen. En er deden maar liefst 70 ondernemers mee aan het onderzoek!
De resultaten van het onderzoek zijn vanuit meerdere invalshoeken interessant. Enerzijds voor de ondernemers zelf. Hoe verhouden zij zich tot elkaar op het gebied werkervaring, drijfveren en competenties? En hoe komen zij aan hun opdrachten? Anderzijds zijn de resultaten waardevol voor opdrachtgevers. Het geeft hen inzicht in hoe zelfstandig ondernemerschap er in de branche uitziet en hoe ondernemers georganiseerd.
Groei zelfstandig ondernemers in de bouw
Het aantal zelfstandig ondernemers binnen de bouw groeit snel. Van 2018 op 2019 was dit zelfs de sector met de grootste stijging (+8%). (Bron: Kamer van Koophandel) Dat het starten als zelfstandig ondernemer binnen onze branche populair is, blijkt ook uit ons onderzoek. Van de respondenten is 28% in de afgelopen 3 jaar als ondernemer gestart, gevolgd door 6 t/m 10 jaar (23%) en 11 t/m 15 jaar (20%). Wil je meer informatie over de leeftijd en werkervaring van de zelfstandig ondernemers? Via onderstaande button kun je alle resultaten van het onderzoek aanvragen.
Opdrachtwerving
Als zelfstandig ondernemer is het een uitdaging om opdrachten te werven. Het belangrijkste kanaal dat de respondenten hiervoor inzetten is het persoonlijk netwerk. Maar liefst 93% van de respondenten haalt opdrachten (mede) uit het persoonlijk netwerk. Hierna volgen respectievelijk detacheerders (40%), andere zzp’ers (37%), adviesbureaus (30%) en digitale marktplaatsen (19%). Om zichtbaar te blijven zet daarnaast 91% van de respondenten één of meer socialmediakanalen in. LinkedIn (88%) is onder de respondenten veruit het meest gebruikte kanaal, gevolgd door Twitter (11%).
Wil je alle resultaten van het onderzoek bekijken? Vul via onderstaande button je e-mailadres in, en je ontvangt de resultaten direct in je inbox.
Wil je van gedachten wisselen over dit onderzoek of heb je andere vragen en/of opmerkingen? Neem contact op met Corné Thomassen of Wilbert den Boer.