Zo’n 88 miljoen mensen per jaar maken gebruik van Utrecht Centraal, terwijl het station op een zekere dag is gebouwd voor pakweg 35 miljoen reizigers per jaar. In 2030 zouden er zelfs 100 miljoen mensen gebruik maken van het station. Naast de enorme toename van het aantal reizigers was een vernieuwing van het stationsgebied hoe dan ook nodig. Door een metamorfose van Utrecht Centraal en het stationsgebied worden alle facetten aangepakt.

TAKENPAKKET
“Na 6 jaar bouwen is nu het einde in zicht. De laatste hobbels moeten genomen worden terwijl er steeds minder ruimte is”, aldus Eric Hunsche. Eric is partner bij Ipcon en is sinds mei 2010 werkzaam in het Utrechtse. Eerst combineerde hij zijn werkzaamheden in Utrecht met ander werk maar sinds 2015 is hij fulltime aan de bak voor Utrecht Centraal. Als assistent bouwmanager heeft Eric zicht op alle werkzaamheden die in het verleden maar ook momenteel uitgevoerd worden op en rondom Utrecht Centraal. “Brandjes welke zo nu en dan ontstaat, moet ik oplossen. Ook het verzorgen van de algemene veiligheid en het contact met reizigers en beheerders van het station zitten in mijn takenpakket.”

Utrecht Centraal 1

LEKKERE BAK KOFFIE
Vanaf 2016 moet Utrecht Centraal een station zijn waar de trein, bus en tram onmerkbaar op elkaar aansluiten. Er komt een tramverbinding naar Universiteitscentrum De Uithof bij en het aantal vrije busbanen van en naar Utrecht Centraal wordt uitgebreid. Het wordt een station zonder onnodige moeilijkheden. In de nieuwe stationshal bevindt reisinformatie en de toegang tot de trein, -bus, -en tramperrons zich in het midden van de hal. Perrons worden breder gemaakt en op vaste plekken op elk perron komt een lift, roltrap én vaste trap. Iedere trein krijgt tevens vaste vertreksporen. Mocht je zin hebben in een lekkere bak koffie of zin hebben om te winkelen, het ontbreekt er niet aan cafés, restaurants, winkels en voorzieningen.

BOUWEN MET DE WINKEL OPEN
De bouw gaat niet altijd even gesmeerd. “Het probleem waar we al zes jaar tegenaan lopen is het bouwen met de winkel open. Met de winkel bedoel ik het station. Het station wordt gemiddeld door zo’n 280.000 reizigers en passanten per dag gebruikt. Het is duidelijk dat boven alles de treinloop en de stromen aan reizigers niet onderbroken mogen worden door onze werkzaamheden. Veelal wordt er dan ook in de nachten en weekenden gewerkt en in buitendienststellingen van het spoor. Dit alles vergt een nauwgezette planning en organisatie”, aldus Eric.

MIJLPAAL
Afgelopen juni werd een mooie mijlpaal bereikt: het dak is dicht! Het nieuwe Utrecht Centraal is overdekt met een groot golvend dak dat door zijn vorm zorgt voor veel lichtinval en ruimte. Dit werd gevierd. Alle reizigers in de stationshal die zin hadden in een hoorntje gevuld met een bolletje Italiaans ijs, kregen er een! Dit bleef tevens niet ongemerkt bij de media. Hier onder in de video is te zien hoe het laatste deel van het dag dicht wordt gezet. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de bouw van het station. “het blijkt maar weer eens: de laatste loodjes wegen het zwaarst”, zegt partner van Ipcon Eric. 

 

Meer weten over de bouw van Utrecht Centraal? Klik hier voor het project.