Hoe dichter ik bij het 5 Mei Plein in Utrecht kom, des te beter wordt zichtbaar dat hier werkzaamheden bezig zijn. Weggedeelten zijn afgesloten, hopen zand verraden dat er flink wat afgegraven is en de gele borden zijn niet meer op twee handen te tellen. Nadat ik een volledig rondje om de rotonde rijd – gewoon omdat het kan – pak ik de juiste afslag naar het kantoor van Mark Huisman. Hij werkt – vanuit het kenniscluster voorbereiding & realisatie – op het project HOV Busbaan Transwijk. Zijn rol? (Hoofd) uitvoerder.
Een spin in ’t web
Als de liftdeuren openen, staat Mark mij - met zijn telefoon in de hand - op te wachten. Na een ferme handdruk lopen we al pratend naar het kantoor vanwaar hij zijn werk doet. Als hij de deur van de kantoorruimte opent en we linksaf buigen, staan we praktisch in de keuken. “Koffie?”, vraag hij. Op dat moment gaat zijn telefoon, die hij nog altijd paraat in zijn hand had. Het verraadt dat hij nogal eens gebeld wordt op een gemiddelde werkdag. Als hij opgehangen heeft en zijn focus naar de koffieautomaat wil verleggen, wordt hij door een collega geroepen. Als hij terugkomt van zijn collega excuseert hij zich voor een telefoontje dat hij even moet plegen. Met zijn telefoon geklemd tussen zijn schouder en zijn oor, vult hij de koffiebekers met het zwarte goud. Het is voor mij binnen enkele minuten duidelijk: Mark is een spin in ’t web binnen HOV Busbaan Transwijk.
Focus op planning
Als Mark zijn telefoontje heeft gepleegd, begint hij ronduit te praten over het project. Als (hoofd) uitvoerder is Mark – samen met een collega – verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing en de planning op de HOV Transwijk. “Maar mijn focus ligt wel bij de planning”, aldus Mark. “Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld het opstellen van een planning van de volgende fasen, het inplannen van het asfalt, de inkoop en afroep van diverse materialen en het constateren van afwijkingen in het contract”, zo vult hij aan. Samen met zijn collega – die zich voornamelijk op de aansturing buiten richt – vormt hij een goed team.
Centrale busbaan
Als hij voorstelt om even buiten te gaan kijken, hoef ik niet lang na te denken. Met een goed paar laarzen en feloranje hesje aan, en een bouwhelm op mijn hoofd lopen we naar het hart van het 5 Mei Plein. “We zijn nu druk bezig met de voorbereidingen voor de onderdoorgang van de busbaan”, vertelt Mark. “De nieuwe centrale busbaan zal onder het 5 Mei Plein doorlopen. Een dergelijke onderdoorgang zal ook nog gemaakt worden aan het Anne Frank Plein, één rotonde verderop. Op deze manier wordt de bussen een snelle doorgang verleend”, aldus Mark. Het is bijzonder om je voor te stellen dat er – over een korte periode - een busbaan onder de nu nog gelijkvloerse rotonde doorloopt. De fundatiepalen liggen al klaar om de grond ingeslagen te worden.
In december 2018 zal de gehele centrale busbaan klaar zijn, met zowel de onderdoorgang bij het 5 Mei Plein als bij het Anne Frank Plein. Tegen die tijd wil ik er nog wel eens gaan kijken. Dan zal ik echter geen volledig rondje meer om het 5 Mei Plein kunnen rijden, wat mij doet besluiten om nog een rondje om het 5 Mei Plein te rijden voor ik Utrecht achter me laat – gewoon omdat het kan.
Heb je vragen met betrekking tot HOV Busbaan Transwijk? Neem contact op met Mark Huisman.
Auteur: Robbert van de Wouw
Robbert verzorgt de marketing en communicatie van Ipcon en gaat in dat kader met enige regelmaat op projectbezoek bij onze partners. Doordat hij geen directe achtergrond binnen de infrastructuur heeft, schrijft hij hier met open blik over.