Het is vroeg in de morgen en Utrecht ontwaakt. Mensen verplaatsen zich per auto, bus, tram en trein van huis naar het werk. Zelf ben ik onderweg naar mijn eerste projectbezoek bij een partner van Ipcon. Als ik bij de Uithof aan kom rijden, is het een drukte van belang op het busplatform. Goed openbaar vervoer in een stad als Utrecht is erg belangrijk, zo blijkt maar weer. De Uithoflijn is één van die projecten die het gebruik van openbaar vervoer in Utrecht moet stimuleren. Ik heb vandaag afgesproken met Nick Vos – expert bij Ipcon binnen het kenniscluster Asset Management – die onderdeel uitmaakt van het test- en beheerteam op het project van de Uithoflijn.

Op de bouwplaats
Als ik mijn auto parkeer bij Uithof P+R, kijk ik direct uit over de bouwplaats. Een druilerig tafereel wordt opgesierd met de welbekende groen-oranje keet van de BAM. Iemand die uit de keet komt lopen geeft het geheel - met een fluorgeel hesje - nóg wat meer kleur. Met zijn veiligheidshelm op en hesje en werkschoenen aan, voldoet hij aan de dresscode die velen op de bouwplaats hanteren. Toch herken ik Nick direct. Als ik aan kom lopen roept en zwaait hij. “Dit is even wat anders hè”, refereert hij naar het kantoor van Ipcon waar wij elkaar normaliter ontmoeten. We banen ons een weg naar de keet. Er bestaat geen twijfel dat de herfst zijn werk hier goed heeft gedaan.

ipcon uithoflijn testtram

Beheer en instandhouding
Als we ons – met een welkome kop koffie - gesetteld hebben in de keet begint Nick enthousiast te vertellen over dit project. Hij is op dit project ingevlogen om zijn expertise voor beheer en instandhouding in te zetten. Om bij de definitieve oplevering en overdracht van de Uithoflijn een goede kwaliteit te kunnen leveren, is gedegen en efficiënt beheer van de diverse onderdelen noodzakelijk. Dit wordt vastgelegd in het onderhoudsplan. Bij 'diverse onderdelen' moet je bijvoorbeeld denken aan het onderhoud van de bovenleidingen, sporen en groen. “Valt er een boom op een bovenleiding, moet dit opgelost worden zodat we door kunnen gaan met de diverse testen”, zo illustreert Nick. Terwijl ik naar buiten kijk en de bomen heftig op en neer zie bewegen lijkt me dit voorbeeld niet eens onrealistisch.

Testfase
Dat van de herfstachtige taferelen op de tramrails weinig te zien is, wordt verklaard doordat ze afgelopen periode druk bezig geweest zijn met het roestvrij maken en opschonen van de sporen voor de eerste testritten. “Het bijzondere van de tests gedurende de testfase is dat deze plaatsvinden in de nacht, zodat men overdag verder kan gaan met de afbouwfase. Dit alles gebeurt in een complexe omgeving dwars door Utrecht heen”, zo vertelt Nick. “Bovendien krijg je gedurende de test- en afbouwfase te maken met verschillende belangen op één plek. Deze belangen vergen extra veel afstemming op allerlei niveaus".

Na afloop van ons gesprek en een rondje over de bouwplaats geef ik Nick een hand om hem te bedanken. Na een paar stappen kijk ik nog eens om en zie ik hem richting een onderdoorgang lopen, waar hij al heel wat werk in heeft zitten. Als ik weer vooruit kijk zie ik dat het busplatform zo goed als leeg is. Mensen zijn weer veilig aangekomen op hun werk.

Heb je vragen met betrekking tot dit project of het onderhoudsplan? Neem contact op met Nick Vos.

 

Auteur: Robbert van de Wouw

Robbert verzorgt de marketing en communicatie van Ipcon en gaat in dat kader met enige regelmaat op projectbezoek bij onze partners. Doordat hij geen directe achtergrond binnen de infrastructuur heeft, schrijft hij hier met open blik over.