Het project

Dankzij enkele belangrijke ingrepen wordt de Ring van Antwerpen rondgemaakt. Zo komt er een nieuwe snelwegtunnel onder de Schelde, die de Linkeroever en Rechteroever aan de noordkant van de stad verbindt. Zo ontstaat er rond Antwerpen, naast de Kennedy- en de Liefkenshoektunnel, een extra mogelijkheid om de Schelde te kruisen. Via het Oosterweelknooppunt en de Kanaaltunnels onder het Albertkanaal en de dokken, wordt de nieuwe Scheldetunnel aangesloten op de Ring. Het totale project is opgedeeld in meerdere percelen (Lots): Linkeroever (Lot1), Scheldetunnel en Bouwdok (Lot2), Rechteroever (Lot3a en b) en de Verkeers- en Tunneltechnische Installaties (Lot4).

Lot2 – Scheldetunnel en Bouwdok Zeebrugge
De Scheldetunnel is in totaal 1,8 km lang. Er komen drie rijstroken in elke richting voor wegverkeer en een aparte fietskoker van 6 meter breed. Aan het huidige Sint-Annaknooppunt op Linkeroever zal de Scheldetunnel tussen het Sint-Annabos en het natuurgebied Blokkersdijk onder de Schelde duiken. Op Rechteroever komt de tunnel boven ter hoogte van het Noordkasteel. (bron: Oosterweelverbinding.be)

Onze Klant

rinkonien

Onze Rol

Voor het aanbestedingstraject ‘Oosterweelverbinding – Scheldetunnel en Bouwdok Zeebrugge’ schreven Peter en Tim – namens Ipcon – het onderdeel Raakvlakkenmanagement voor het EMVI-plan. Hiervoor hebben zij twee Plannen van Aanpak opgesteld:

  • ‘Beheersing van de raakvlakken met de ‘oosterweel-verbinding – infrastructuurwerken linkeroever’, de werken voor de opdracht ‘oosterweelverbinding – rechteroever perceel 3a’ en opdrachtnemers van externe partijen’
  • ‘Beheersing van de raakvlakken met de opdracht ‘oosterweel-verbinding – verkeers‐ en tunneltechnische installaties’.

In meerdere sessies met de klant hebben zij de winstrategie bepaald en verdieping op dit criterium gezocht. Zij hebben de projectspecifieke aanpak ontwikkeld en hiervoor de documenten en werkprocessen opgezet. Uiteindelijk zijn deze opgenomen in het definitieve plan van aanpak en de aanbieding.

Criteria

  • Raakvlakkenmanagement